Slovo "Tuning" pochází z angličtiny a dalo by se přeložit jako ladění či vylaďování. V automobilové oblasti značí úpravy vozů za účelem sportovního charakteru. Záleží na představě a finančních možnostech majitele.
Karoserie
Tuning na karoserii se provádí přidáním různých plastových dílů či dolaminováním stávajících částí nebo vlastní přestavbou karoserie. Jedná se například o úpravy nárazníků, snížení prahů, montáží přítlačného křídla. Záleží čistě na fantazii tunerů. Některé z těchto úprav ovšem podléhají schválení pro náš silniční provoz.
Kola
Jsou to jednodílné či vícedílné ráfky z lehkých slitin. U menších vozů v průměrech ráfků cca13"-16" u větších cca17"-21". Povrchová úprava ráfků je většinou lesklý stříbrný lak nebo jakákoliv kvalitní barva odolná proti oděru. Dnes máme velice širokou nabídku kol a stačí si jen dobře vybrat.
Motor
Na zvyšování výkonu motoru existují nejrůznější způsoby od ostřejší vačky, použitím sportovních vzduchových filtrů, úpravami sání a výfuku, použitím vícebodových svíček, až po modifikace řídících jednotek známé jako "Chip tuning". Při těchto úpravách opatrnosti nikdy nezbývá. Jistější je tuto práci svěřit skutečným odborníkům, protože mají nesporný vliv na životnost motoru. K čemu vám bude, když se povede zvýšit výkon třeba o 40kW, ale po najetí dalších 10 000 km můžete dát motor opět na generálku a nebo vyhodit...
Výfuk
Úpravy výfuku se přímo odrazí na výkonu motoru. Správně naladěný výfuk může zvýšit výkon motoru o 5-15kW(záleží na typu vozu), to už je skutečně znát, ale v některých případech špatného provedení či neodborného zásahu, může mít i přesně opačný účinek.
Podvozek
Nejdůležitější funkcí úprav podvozku je udržet vůz správně na silnici při dravější sportovní jízdě. Tohle by měli zajistit sportovní tlumiče a pružiny, které jednak snižují výšku vozu převážně tak o 30-40mm, a jednak jsou daleko tvrdší než klasické sériové tlumiče. To je pro omezení nepříjemného naklánění při ostrém průjezdu zatáčkami. Dále se rozšiřují rozteče kol pomocí podložek různých šířek. K tomu jsou samozřejmě nutné jiné šrouby na kola, s větší délkou a často se také neobejdete bez zásahu do karoserie v podobě vytažení blatníků. Provádí se pomocí speciální vytahovačky, která to zvládne za pár vteřin či minut, pak už jen stačí opět tato místa nalakovat.
Brzdy
Standardní brzdový systém není zdaleka dimenzován na extrémní jízdu při zvýšeném výkonu motoru, proto je nutné úpravám v této části věnovat maximální pozornost. Brzdový systém je v těchto podmínkách značně tepelně namáhán. Při jeho přehřátí může dojít až k úplnému vypovězení brzdového efektu. Základní úpravy spočívají v použítí kvalitnějšího brzdového obložení v kombinaci s chlazenými brzdovými kotouči. Pokud vám nestačí nové kotouče v kombinaci s obložením, je nutné se poohlédnout po kompletním brzdovém systému určeném pro toto exrtémní namáhání.
Interiér
I na vnitřním vybavení se dá velice dobře vyřádit. Začněme třeba sportovním volantem, koncovkou řadičky, hliníkovými pedály, úpravou palubní desky, použitím anatomických sedadel s vícebodovými bezpečnostními pásy a dalšími úpravami jako rám vozu, záleží na interiéru konkrétního typu.
Audio
Samozřejmě hudebním nadšencům (jako i nám) nesmí v autě chybět kvalitní audio soustava. "Subwoofer" tj. velký basový box ,který dodává poslechu maximální hudební komfort. Cílem vysokých výkonů u zesilovačů a jim přizpůsobených reproduktorů ovšem není maximální hluk soustavy,ale co nejlepší kvalita a požitek ze zvuku.