Automobilka Ford vypustila už teď do světa fotky a technické údaje nového modelu Mustang Shelby GT500, a to navzdory tomu, že jde o modelový rok 2010, který se poprvé veřejnosti představí až na Detroit Motor Show pořádané 17.-24. ledna letošního roku.
Už na první pohled je jasné, že se nový model odhodlal ještě více zdůraznit, kdo tady má opravdové svaly. Agresivní styling je patrný prakticky úplně na celé karosérii a Shelby GT500 tím dává jasně najevo, že i divoký Mustang může mít kopyta a na jeho zkrocení budete potřebovat hodně kvalitní ostruhy. Něco málo designérských výstřelků bylo použito z poslední speciální edice Shelby GT500KR (King of the Road) vzniknuvší na oslavu čtyřicátin pětistovky, ale i přesto měli tvůrci neustále k dispozici originál Shelby z šedesátých let, jehož charakteristické rysy převzali, vylepšili a aplikovali na moderní karosérii.

Z dvojice hlavních otvorů v přídi by si vaše děcka mohla klidně udělat prolejzačku a výdech na kapotě zase připomíná skartovačku na celé šanony. Motor zkrátka potřebuje velký průtok čerstvého vzduchu, ale o tom až za chvíli. Ve srovnání s předkem vypadá zadek tak trochu odbytě, ale ke zdůraznění dynamiky není zapotřebí to s otvory či spoilery zbytečně přehánět. Nicméně nově tvarovaný nárazník a drobný spoiler najdete i vzadu, včetně nepřehlédnutelného kruhu s logem SVT, Ford a Shelby doplněného ještě o stejnojmenný nápis nad linií světel. Pak tu jsou taky pětipaprskové kola se zdvojenými loukotěmi, které jsou dodávané ve dvou odlišných velikostech. Osmnáctipalcové disky najdete na verzi kabriolet, devatenáctipalcové s pneumatikami Goodyear F1 Supercar na verzi kupé.

Výběr pneumatik byl sám o sobě docela zdlouhavý, protože se hledalo optimální nastavení chování vozu a s ním spojená co nejsnazší ovladatelnost. Za tou stojí také nové tlumiče a pružiny, brzdy Brembo a nová šestistupňová převodová skříň nastavená na maximální efektivnost při akceleraci a co nejnižší spotřebu při vyšších rychlostech. Dobrá ovladatelnost byla zapotřebí především z toho důvodu, že se na přední nápravě nachází 5,4l vidlicový osmiválec dopovaný kompresorem, s jehož spojením disponuje výkonem 548 koní a 692 Nm a nechá se vytočit až do 6.250 otáček za minutu. Právě pro potřeby tohoto velkého, výkonného a přeplňovaného motoru bylo zapotřebí dostat co nejvíce vzduchu pod kapotu. Kvůli masivnímu krouťáku se zase vyměnila spojka, která povyrostla z 215 na 250 mm.

Aby se všechna ta síla nezměnila jen v cestování ve stylu pověstného hadru na holi a bezúčelné pálení zadních pneumatik bezprostředně s ním související, vybavilo SVT pětistovku chytrou elektronikou. Ta se dá nastavit v několika možných režimech, přičemž řidič postupně získává postupně kontrolu až po absolutní moc nad vozem. Kdyby to snad náhodou nevyšlo a řidič situaci nezvládl, dostane se ke slovu poslední záchrana, kterou je bezpečná konstrukce a čtveřice airbagů. Ale to už bude asi hodně pozdě. Proto by asi bylo moudré využívat především režimu „On“, posléze se seznámit s režimem „Sport“ a „Off“ si namísto okruhu nebo oblíbené okresky schovat raději na opuštěné parkoviště.

Zničit tak nádherné auto by byla opravdu škoda, ačkoliv retro interiér stále svým zpracováním na kvalitu a nápaditost starého kontinentu pořád možná ztrácí. Na druhou stranu ale zase doslova za pakatel nabízí bohatou základní výbavu zahrnující lány kůže, doslova kultovní podsvícení palubky 125 barvami, AV systém spolupracující s Bluetooth a spoustu dalšího. O nic dražší není ani příplatková výbava nabízející především inteligentní navigaci Sirius Travel Link, která mimo veškerých základních funkcí umí i předpověď počasí. Ještě nejsou sice známé konkrétní ceny, ale pokud se nebude chtít Ford mermomocí napakovat, měli bychom i v našich končinách s přehledem sehnat přicházející Shelby GT500 do dvou milionů korun. Za 548 koní a rodokmen dlouhý jako toaletní papír to je hodně zajímavá nabídka, nemyslíte?