Drifting
Co je to drift, respektive DRIFTING? No popravdě je to kurevsky dobrá zábava! Začalo to vše v Japonsku a přes Ameriku a Anglii se to dostalo až do vnitrozemí Evropy. A co víc, tenhle rok si užijeme tuto zábavu i u nás v Česku... Trochu jsme zakecali co to vlastně ten difting je. No je to jednoduchá záležitost - jízda řízeným smykem. Ale to nezní moc adrenalinově co? Spíše sou to brutální vyřazovací závody v tom, kdo nejlépe umí jezdit bokem. Trošku lepší, ne? Ale vážně, je to špičková zábava, při které se baví nejen diváci, ale i jezdci. Není to totálně vyčerpávající a trochu i nudná (i když nová sezóna vypadá docela dobře) Formule 1, není to Rally u které musíte přejíždět mezi zkouškami i několik desítek kilometrů a rozhodně to nejsou nějaké bláznivé firemní okruhové cupy. Jasně u všech těchto záležitostech si motoristický fanda najde vždy to své, ale něco tomu chybí. JO! Je to ta dostupnost normálních aut se kterými jezdí závodníci. Pokud chcete být na špici, jedná se vždy o milióny koruny, abyste vůbec mohli začít. A hlavně ke klasickému tuningu (myslím motoru, podvozku atd.) to má daleko - jednoduše se již jedná o extrémní úpravy a předělávky. To na driftování vám stačí stará Toyota Celica, Mazda RX7 nebo vůbec ideální nářadíčko je Nissan 200SX. Ten dnes koupíte v pohodě kolem 70.000Kč a máte na zadní ose přes 170 koní. S tím už to do smyku dostane skoro každý. Pravda většinou se nebude jednat o řízený, ale i na to časem přijdete. Chce to cvik, pevné nervy a velké parkoviště :-). Když si to všechno hezky odzkoušíte, stačí objednat turbokit a rázem je počet koní dvojnásobný. Pak už můžete vyrazit na opravdové závody. Ale pozor učte se rychle, jelikož moc času na to nemáte. V květnu tohoto roku totiž budou hned dvě specializované akce zaměřené pouze a jenom na drifting! Obě akce proběhnou na okruhu v Sosnové u České Lípy. První DRIFTOVÁNÍ V SOSNOVÉ 2005 se bude konat 15.5., pod záštitou kluků z klubu RX-7 Czech club. O této akci najdete více na stránkách www.driftovani.com. Druhá akce ALD DRIFT CHALLENGE je tedy také v Sosnové a to 29.5.2005. Pořádají ji lidé shromážděni okolo Lotusů 7, což je asi taky zajímavá kára na drifitng. Více najdete na www.driftchallenge.cz. Pokud vy a vaše kára tyto dvě akce přežijete a zdárně se vše naučíte můžete se pak ještě v červnu předvést na srazu v Milovicích, kde bude kus prostoru vyčleněn pro tuto adrenalinovou zábavičku. Sraz je 17. až 19.6. a více najdete na stránkách pořadatele www.tuningsraz-milovice.wz.cz. O tom, že je drifting jedna velká show svědčí i to, že na spousta zahraničních akcích se začínají objevovat profesionální týmy, které si najmou organizátoři. Vše je špičkově zabezpečené a výkony, které podávají jezdci jsou opravdu dokonalé. Je to tak trochu kaskadéřina, ale co vždyť diváci se musí bavit. Rozhodně se jedná o zajímavé zviditelnění třeba pro pneumatikářské společnosti. Pneumatik v tomto sportu není nikdy dost! Co vy na to, výrobci pneu? Asi ještě nenadešel ten správný čas, ale pozor, aby nebylo pozdě.
UČENÍ O VELKÉM DRIFTU
Dnes se těmto turnajům říká D1 Grand Prix a učení má obrovské množství příznivců, zejména v Japonsku. Driftování se dělí do pěti skupin.
Definice driftování: Průjezd zatáčkou (bokem) řízeným smykem.
- Drift s ruční brzdou - jedná se o začátečnickou techniku, kdy řidič rychlým a pevným zatažením přenese většinu brzdné síly dozadu a zadní kola to dříve nebo později nevydrží. Řidič potom drift ovládá pomocí plynového pedálu a volantu.
- Setrvačný drift - provádí se ve vysoké rychlosti. Řidič sundá nohu z plynu, aby změnil rozdělení hmotnosti a vyvolal lehkou přetáčivost. Následně vyrovnává rychlými pohyby volantem a prací s plynovým pedálem. Jedná se o nejtradičnější metodu driftingu, která však v poslední době ztrácí na oblíbenosti.
- Kačírkový drift: Tato technika prodlužuje vzdálenost na jakou lze driftovat, a dokáže spojit průjezd dvěma po sobě jdoucími zatáčkami. Když driftu dochází šťáva, vyjede řidič vnější zadní pneumatikou z asfaltu do kačírku u trati. Majitelé okruhu tuto techniku nemají rádi.
- Kyvadlový drift: Řidič zhoupne auto směrem k vnější částí blížící se zatáčky. Pak ho za pomoci kyvadlového efektu hodí do smyku a dosáhne požadovaného úhlu. Na mokru tuto techniku zvládne každý. Většina jezdců D1 kombinuje drifty "když se řidič blíží k zatáčce, zatočí volantem na pikovteřinu na opačnou stranu. Následně otočí volantem směrem do zatáčky a za pomocí spojkového kopu přenese veškerou váhu na jednu stranu auta. To přiměje jeho zadek opustit stopu"
- Spojkový kop: Jedná se o drift, kdy auto nesníží rychlost. Tento manévr (kvílení a kouř od pneumatik) jsou velmi oceńováni soudci. Technika: Sešlápne se spojka pod plynem a pak se opět uvolní. Náhlý příval výkonu protočí zadní kola. Při nájezdu do zatáčky je třeba lehce pootočit volantem, lehce sešlápnout spojku, zároveň zatlačit na plyn, vytočit motor a následně spojku uvolnit.Vše se musí odehrát během jedné vteřiny, jinak se motor přetočí Opakem spojkového kopu je podřazovací kop - při nájezdu do zatáčky se sníží otáčky podřazením a po uvolnění spojky dojde k prudkému zpomalení zadních kol, která se utrhnou. Obě techniky jsou velmi necitlivé k pneumatikám a motoru.



.jpg)
